Soep- en zeepbedrijf Unilever zette de afgelopen jaren fors in op groei in opkomende markten. Dat is ook terug te zien in de jaarcijfers over 2016, die de Brits-Nederlandse multinational donderdag publiceerde (pdf).

Het moederbedrijf van merken als Ola, Dove, Knorr en Axe boekte vorig jaar in totaal een omzet van 52,7 miljard euro.

Onderstaande tabel laat zien dat daarvan maar liefst 30,2 miljard euro afkomstig was uit opkomende markten. Dat is 57 procent van de totale inkomsten.

De nettowinst van het concern steeg met 5,5 procent naar 5,5 miljard euro. De operationele winst verbeterde met bijna 4 procent naar 7,8 miljard euro.

Unilever zet vol in op de opkomende middenklasse in landen als India, China en Brazilië. Maar als het even guur is in opkomende markten, merkt het bedrijf dat ook.

In het slotkwartaal van 2016 had Unilever het bijvoorbeeld zwaar in Brazilië en India. In Brazilië kampt het concern met de aanhoudende economische crisis, terwijl in India het ongeldig verklaren van veelgebruikte bankbiljetten voor grote problemen zorgt. Unilever deed het in beide landen echter beter dan concurrenten, stelde financieel directeur Graeme Pitkethly donderdag in een toelichting.

Ook in Europa bleef groei grotendeels uit, onder meer omdat de prijzen in veel landen sterk onder druk staan. De verkoop van ijsjes liep wel goed in Europa afgelopen jaar. Toenemende verkopen van deodorant en tandpasta zorgden verder voor een kleine groei bij de verzorgingsmiddelen, terwijl de sterke concurrentie op het gebied van schoonmaakmiddelen de divisie 'Home Care' dwarszat.

In de VS trok de groei afgelopen jaar aan, terwijl hogere prijzen ook zorgden voor vooruitgang in onder meer Turkije, Rusland en Afrika. Over het geheel genomen presteerde Unilever vorig jaar opnieuw beter dan het gemiddelde in de markt.

Unilever: moeizame start 2017

Unilever heeft de groei van zijn verkopen in de laatste drie maanden van 2016 per saldo zien afzwakken en verwacht ook een moeizaam begin van 2017. Gedurende het jaar zal de groei wel weer aantrekken, voorspelde de voedings- en verzorgingsmiddelenproducent donderdag.

Het aandeel Unilever verloor 3 procent bij de opening van de Amsterdamse beurs donderdag. Volg de realtimekoers van Unilever op finanzen.nl.

Unilever wist de afzet van onder meer zeepjes, shampoo, thee en ijsjes in het slotkwartaal van 2016 met 2,2 procent op te voeren. Daarmee lag de vooruitgang aanzienlijk lager dan in de voorgaande maanden. In heel 2016 gingen de verkopen met 3,7 procent vooruit.

Ook dit jaar verwacht Unilever betere resultaten te kunnen boeken dan het gemiddelde in de markt. Dat moet uiteindelijk leiden tot een toename van de verkopen met 3 tot 5 procent, stelde Pitkethly. De winstgevendheid van het bedrijf neemt daarbij verder toe, voorspelde hij.